Saturday, April 14, 2012

in the name of love


„Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá, nezávidí a nevystatuje sa. Láska nie je sebecká, nerozčuľuje sa, nezmýšľa zle a neraduje sa z neprávosti, ale teší s pravdou. Láska všetko znesie, všetkému verí a všetko pretrpí. Láska nikdy neprestáva.“
 (1.list Korintským 13 kapitola)
Všetko pominie, no láska zostáva a v jej mene sa dejú zázračné veci, o tom niet pochýb. Život však prináša situácie, kedy v mene lásky prídu i veci, ktoré s ňou nemajú nič spoločné. Teda nemali by mať. V mene lásky človek narobil v histórii čudesné veci, nastolil situácie, s ktorými by láska istotne nesúhlasila. V mene lásky človek klamal, v mene lásky človek podvádzal, v mene najvyššieho (a možno aj jediného) princípu celého vesmíru človek vraždil. Potupil lásku a vzal jej všetky jej cnosti, urobil z nej slabosť namiesto sily, okradol ju o jej pravú cenu, prispôsobil si jej charakter tomu, čo mu práve vyhovovalo.
Nie jedna pieseň či báseň mi deň čo deň pripomína, že láska bolí. Ale moment .. pýtam sa sama seba už milión prvý krát, či mi to pripomínajú, alebo sa ma o tom snažia presvedčiť. Nie som asi odborníkom na lásku, neskúmala som ju. Jediné čo o nej viem je, že bez nej sa ťažko dýcha, ak vôbec. Viem o nej len toľko, koľko mi sama odkryla v životoch ľudí, ktorí žijú v mojom živote. V oddanosti mojich rodičov, v maličkých zázrakoch v podobe mojich priateľov. Láska naozaj je dobrotivá, láska naozaj všetko znáša a pretrpí, lebo vidí zmysel vo veciach, ktoré svet nechápe. Zaiste vo vzťahoch prichádzajú úskalia, hádky či nezhody, no hneď po nich prichádza odpustenie, pretože cit, ktorý tam žije je silnejší než smrť, pretože láska, tá naozaj nikdy neprestáva.
To, čo nás bolí vo vzťahoch, nech už sú romantické, rodičovské či priateľské, nie je láska. Je to naše sebectvo, neschopnosť odovzdať sa či otvoriť sa, a možno aj naše (prehnané) očakávania. Človek vo svojom krátkom živote zápasí s veľa vecami. Často je príliš slabý robiť rozhodnutia, ktoré sú potrebné, často sa stáva chladným a bojí sa zlyhania, všetko sú to úplne prirodzené veci. Je to väčšinou strach, ktorý nás núti (priamo či nepriamo) robiť rozhodnutia, ktoré nás neskôr bolia.
Skúste po prečítaní tohto príspevku namiesto slova láska v tej citácii hore hovoriť svoje meno v spojení s nejakou osobou, o ktorej tvrdíte, že ju máte radi, či dokonca ju ľúbite. Ja som to urobila. A teraz viem, že sa mám ešte veľa čo učiť o láske, a že by som mala veľmi opatrne používať slovko „ľúbim“, lebo priznajme si, polovicu z vlastností lásky, tá moja nemá. A ja nechcem žiť svoj život nejakou pseudoláskou. Nikto z ľudí, o ktorých tvrdím, že ich milujem si to predsa nezaslúži.

No comments: